Saturday, November 28, 2009

Nak Raya ke..?.


Dalam keghairahan umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha, tentunya pelbagai persiapan diadakan untuk melengkapi sambutan hari yang mulia ini.. Paling utama menempah bahagian 'korban' sendiri atau ahli keluarga, bagi yang mampu. Di pagi hari raya pula, selepas menunaikan solat sunat Aidiladha, mereka akan ke tempat penyembelihan korban untuk melafaz niat dan seterusnya mengambil daging korban masing-masing untuk diagihkan kepada yang memerlukan, jika tidak diurus oleh badan-badan berkaitan.

Kebanyakan suri rumah setidak-tidaknya akan menyediakan sedikit juadah untuk santapan di hari raya, meskipun tidak semeriah Aidilfitri. Bagi yang merantau, terutama dari Pantai Timur Semenanjung, mereka akan pulang ke kampung sehari dua sebelum tibanya hari raya, kerana Hari Raya Haji ini masih meriah disambut, terutama di Kelantan dan Terengganu.


Hari Raya Haji pada tahun ini disambut agak hambar, oleh keluarga ummi. Ummi hanya berseorangan di rumah. Babah sudahpun berlepas dari bumi Sarawak pada petang hari Khamis, 27hb Nov, menuju ke tengah laut demi tugasan yang memanggil. Begitulah rutin kehidupan jika hanya bekerja makan gaji. Di mana sahaja khidmat diperlukan, pada bila-bila masa sahaja kita harus melaksanakannya, demi mencari rezeki dari gaji yang halal. tersekat-sekat suara babah di dalam telefon, mengucapkan selamat Hari Raya Aidiladha kepada ummi. Ummi cukup 'benci' makan gaji! Bukan menyombong diri, namun wujud ketidakserasian agaknya dengan jiwa ummi yang inginkan ketenangan hidup dan mengutamakan kepentingan masa bersama keluarga. Ummi lebih suka bekerja sendiri, berniaga umpamanya, biarpun kecil-kecilan namun hati ummi puas. Ummi boleh mengatur masa dan 'profit margin' sesuka hati..


Berbalik kepada cerita hari raya, ummi sebenarnya sedih bila beraya tanpa suami tercinta di sisi. Namun begitu, demi anak-anak ummi gagahi juga menyediakan sedikit juadah untuk hidangan keluarga kecil ummi di hari raya. Ummi akan beraya dengan abang sahaja di rumah. Abang sedang dalam perjalanan kembali dari UIA di PJ dengan menaiki bas jam 9:00 malam dan dijangka tiba di Melaka pada jam 11:00 malam. Adik sedang menghadapi peperiksaan SPMnya dan tidak dapat pulang beraya kerana pada hari Isnin nanti, adik akan menduduki peperiksaan Kertas Biologi, diikuti Kertas Fizik dan Kimia yang hanya akan berakhir pada 8hb Nov 2009 (Semoga Allah memberkati dan membantu adik supaya cemerlang dalam peperiksaannya). Ummi yang tidak membenarkan adik pulang, demi mengurangkan masanya terbuang di perjalanan. Ummi merancang untuk melawat adik bersama abang sebaik selepas menunaikan solat Aidiladha.


Belakang dan kaki ummi mula terasa sakit kerana berdiri terlalu lama menyiang dan membersihkan daging untuk dibuat Rendang Tok, sambil merebus nasi himpit yang menjadi hidangan 'wajib' kami pada setiap kali hari raya tiba.. Hati ummi sebagai seorang ibu diruntun perasaan tidak seronok pula jika menghidangkan sejenis juadah sahaja untuk anak-anak, sedangkan kalau babah ada di sisi, kepelbagaian itu 'wajib' walaupun dalam jumlah yang sederhana dan secukupnya sahaja untuk keluarga kami.
Dalam berkira-kira untuk menyeronokkan hati anak-anak, ummi pun masaklah pulut kuning sebagai tambahan. Kali ini ummi menjimatkan tenaga (kerana kesihatan yang tidak mengizinkan), ummi hanya masak dengan menggunakan periuk elektrik sahaja, cuma ditambah minyak sapi (sebagai menggantikan santan jika dimasak secara kukusan). Cukuplah sekadar 'mengadakan' daripada tiada! Begitupun rasanya masih kekal, walaupun rupanya tidak seindah rasa..,akan bertambah enak bila ummi hidangkan bersama serunding kelak.. alkisah..!

Jam menunjukkan pukul 12:00 tengah malam, namun abang belum jugak sampai ke rumah... Kenapa pulak abang lewat agaknya.. Hmm, baru ummi teringat, inikan malam hari raya, sudah pasti jalan jem (tanpa roti) dengan lalulintas, walaupun mengikut laluan lebuhraya! Saban tahun pada saat-saat beginilah kenderaan dari berbagai ceruk rantau berpesta dan 'marching' di sepanjang lebuhraya Timur-barat dan Utara-selatan... Bukankah seronok jadi suami ummi..? Naik helikopter ke tengah laut, sudahlah tidak ada jem, 'jalan atas' pulak tuu.... (Maafkan ummi ya babah, bergurau sahaja.., merawat hati yang sedih ni.

Ummi sendiri sudah berkali-kali marching dari dapur hingga ruang tamu, melayan perasaan resah menunggu anak sulung yang tidak kunjung tiba. Berpuluh kali sudah ummi menelefon abang namun masih tidak dapat dihubungi...! Alhamdulillah adik pula sedang mengulangkaji pelajaran sewaktu ummi menelefonnya tadi. Semoga abang diberkati dan dilindungi Allah serta selamat di perjalanan. Semoga babah juga di berkati dan dilindungi Allah dari segala mara bahaya... Sayu hati ini Tuhan sahaja yang tahu. Dalam keadaan begini ummi perlu berbuat sesuatu supaya fikiran tidak berkecamuk. Tiba-tiba hati teringatkan sembang cyber dengan Hasue, anak jati Sarawak yang mahir dalam pembikinan Kek Lapis Sarawak.. Blogger Kak ina kl pun pernah menyarankan ummi mencuba jari jemari ni untuk melapis kek Bumi Kenyalang ni. Alahai.... teringin, tapi... terdaya ke ummi, dalam keadaan belakang dan kaki yang semakin sakit rasanya ni...

Ish... tak boleh jadi...! Dengan lafaz Bismillah...
Ummi pun membulatkan tekad (sebulat bola yang disepak pemain2 Kelantan dan N9 baru2 ni... (sensitif..!) Ummi mengeluarkan peralatan dan apa-apa bahan mengikut sekadar apa yang ada dalam stok di rumah... Lalu bermulalah episod pertama melapis Kek Sarawak di dapur rumah ummi yang sunyi sepi ni, sambil menunggu kepulangan anak sulung ummi, Mohamad Shafiq Emir.


Okayy......

Light!

Camera!

Action....!!!



" Assalamu'alaikum ....
puan-puan yang dihormati.. Resepi kita hari ini ialah
KLS
iaitu Kek Lapis Dwi Berry....

Seperti yang kita ketahui, asas dalam pembuatan
KLS adalah.. blablabla...
Bahan2nya, yaa puan2... blablabla...
Cara membuatnya adalah seperti berikut..."

1- Langkah pertama.. Mari2 mewarna dan melapis.
"Ops,dah licin ke?"
Komen penonton..







2- Lapisan pertama dibakar dengan api atas dan
bawah selama 10 minit ya... Lapisan ke 2 kita
bakar dengan api atas
sahaja...












3- Lapisan seterusnya.. Bentukkan corak, secara
garisan menyerong ya... Tapi jari saya terseliuh kerana mencanai roti di malam raya, kita hentam saja ya..
Bakar lagi dan ulangi sehingga beberapa
lapis lagi.

" Comotnya..!"
Ini penonton yang cakaap daa..!









4-Akhir sekali.. Kita akan 'mencanting batik'
pada permukaan lapisan terakhir...
Berbagai corak boleh dilukiskan. Nak lukis gambar
Mikel Jeksen pun bolehh...
(Eh! Lari dari skrip la plak..!)

Bakarlah dengan api atas dan bawah
selama 15 minit..









5- Jemput semua..."Kamek jemput makan ya.. Kalau sik nyaman, Jangan serghik, mun molah lagi.."(?)
Raya tahun depan la pulak..


**Kenapa permukaan atasnya cerah? : Ummi memandai-mandai (wpn tak pandai..) bubuh keju cheddar
di bawah lapisan teratas!

Sedap sangat..Lembut berkrim..!


**Ni ummi tambah semasa 'Take 5'. Pengarah pi
pekena Rendang Tok ummi dengan kopi O...
"Addaa kaa..? Dia pi padam lampu kamera smuaa..
Gelap la weyh... Anak ummi nak masuk rumah
camana niiih..?"







Selepas beberapa ketika...


"Yaa puan-puan... Kita boleh juga panggil Kek Lapis Kelantan lah ya, sebab
ada batik dan lapisannya tak senipis Lapis Sarawak...? Bolleh gituu? Ahaw..!
"
Hasue dah mula kerut kening..! Ok2...Lapis Sarawak amatur,
hehe...
Jangan marah dik!
and CUT!!!

Dan untuk makluman, anak ummi sampai rumah pukul 2:30 pagi!!
Esoknya kami beraya di MRSM TGB bersama adik dan kawan2nya yang senasib (Tak balik kampung laa...).
Akhirnya kami beraya juga dalam kesederhanaan dan hati yang
pilu tanpa babah di sisi...
~SELAMAT HARI RAYA BABAH
!!!~
~We Love U sooo Much...!~


2 comments:

HaSue said...

Salam kak...honestly,kek akak nih nampak cantik sangat dah...tak macam amatur pun...macam dah biasa2 jer buat kek lapis.ke memang dah biasa nih kak??heheee...rasa mesti sedap kan?lagi2 hasil tgn sendiri...anak2 mesti bangga ngan ibunya nih..sue tumpang gembira laa kak tengok hasil tgn akak nih... pasnih leh cuba kek lain lak ek..try kek kukus ke..sebab yg kukus nih jarang orang jual sebab x tahan lama..

*sori kak lama baru sampai sini...tenet mengong kak...huhu

Sueozana said...

To Hasue:
wlkmslm... 1st time wat kek lapis, cuba2 blajar dari buku2 yg k.sue beli & apa yg sue ajarkan kat blog sue tu.. Selama ni sibuk sgt,nak makan main beli jer..Tima kasih sue, blog sue byk mgajar akak n datangkan smangat buat sdiri kek lapis.. (Anak2 suka sgt, rasa x manis sgt n trasa lemak cheese nya.)

2

3

4 Ish, ish, ish.... Tak leh dok diam ke ni...?