Monday, September 07, 2009

Alam Roh


1) Pesanan Roh

Apabila roh manusia keluar dari jasadnya, ia akan berkata-kata dan berpesan, lalu seluruh isi alam dapat mendengar kecuali manusia dan jin.

Apabila mayat dibawa untuk dimandikan, roh berpesan: "Wahai orang yang memandikan, aku mohon dengan nama Allah, tanggalkanlah pakaianku perlahan-lahan kerana pada saat ini aku baru sahaja terlepas dari seretan malaikat maut yang amat menyiksakan".

Apabila dimandikan, roh merayu: "Janganlah engkau menuangkan air yang terlalu dingin, serta janganlah engkau menggosok dengan kuat, kerana tubuhku baru sahaja terbakar dan luka-luka sewaktu keluarnya rohku dari jasad".

Sewaktu mayat jasadnya akan dikafankan dan kakinya diikat, roh memanggil-manggil dan merayu lagi: "Wahai saudaraku, janganlah engkau ikat terlalu kuat dan janganlah kau kafani kepalaku, kerana akan menghalang aku dari melihat wajahku sendiri serta anak-anak, isteri (atau suami), pada saat-saat terakhir, kerana aku tidak akan dapat melihat mereka lagi sehinggalah hari Kiamat".

Sebaik dibawa keluar dari rumahnya roh berpesan: " Wahai saudara-saudaraku, hari ini telah ku tinggalkan isteriku menjadi balu, anak-anakku menjadi yatim, janganlah engkau menyakiti mereka... Sesungguhnya aku tidak akan dapat kembali lagi untuk melindungi mereka".

Apabila mayat diletakkan di atas pengusung keranda, roh menyeru kepada jemaah: " Wahai saudara-saudaraku, janganlah engkau percepatkan penghantaranku ke kubur sebelum aku mendengar suara anak-anak, isteri (atau suami) dan saudara-saudaraku buat kali terakhir". Setelah dibawa melangkah sejauh tiga langkah, roh berpesan: " Wahai anak-anakku, wahai isteriku (suamiku) dan saudara-saudaraku, jangan engkau terpedaya oleh dunia sebagaimana ia telah melalaikan aku. Sesungguhnya pada hari ini, aku tinggalkan apa yang telah aku kumpulkan untuk diwariskan, dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahan dan dosa-dosaku. Allah menghisab amalanku, sedangkan mereka bersenang-senang dengan harta yang ku tinggalkan untuk mereka. Sedikitpun mereka tidak mendoakan untukku..."


2) Cara Malaikat Mengeluarkan Roh dari Jasad Manusia
Rasulullah s.a.w. telah bersabda: " Apabila telah sampai ajal sesorang itu, maka malaikat maut masuk ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan menarik roh dalam jasadnya melalui ke dua-dua tapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu ditarik pula rohnya dari perut ke dadanya, kemudian dari dada ke kerongkongnya dan saat ini jasad berada dalam keadaan nazak.

Sabda Rasulullah lagi: " Jika orang yang nazak itu seorang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan melebarkan sayapnya yang di sebelah kanan supaya orang yang sedang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga dan lupalah dia akan orang di sekelilingnya kerana sangat rindunya kepada syurga. Sebaliknya jika orang yang nazak itu seorang yang munafik, maka malaikat Jibrail akan melebarkan sayapnya yang di sebelah kiri supaya orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di neraka dan lupalah dia akan orang yang di sekelilingnya kerana sangat takut melihat neraka yang bakal dihuninya".

Sebuah hadis meriwayatkan bahawa jika Allah menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya, maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut, maka keluarlah zikir dari mulutnya dan berkata:" Tidak ada jalan bagimu mencabut rohnya dari jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah s.w.t.". Setelah itu malaikat maut cuba pula mencabut roh orang mukmin itu dari arah tangan, lalu berkatalah tangan:" Tidak ada jalan bagimu mencabut rohnya dari arah ini, kerana tangan inilah yang digunanya untuk bersedekah, mengusapi kepala anak-anak yatim dan menulis ilmu yang membawa kebaikan".

Malaikat maut mencuba pula mencabut roh orang mukmin itu dari arah kaki, lalu berkatalah kaki: " Tidak ada jalan bagimu mencabut rohnya dari jalan ini kerana kaki inilah yang berulang alik untuk menunaikan solat berjemaah dan menghadiri majlis-majlis ilmu". Lalu malaikat maut mencuba pula mencabut roh orang mukmin itu dari telinganya, lalu berkata pula telinga: " Tdak ada jalan bagimu mencabut rohnya dari arah ini kerana telinga inilah yang digunanya untuk mendengar bacaan Qur'an dan zikirullah". Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut roh orang mukmin itu dari arah mata, lalu berkatalah mata: " Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut rohnya dari arah ini kerana mata inilah yang selalu menangis kerana takutkan Allah s.w.t.".

Setelah gagal mencabut roh orang mukmin itu malaikat maut pun kembali mengadap Allah s.w.t dan menceritakan apa yang telah berlaku. Lalu Allah berfirman: " Wahai malaikatku, tuliskanlah asma'Ku di tapak tanganmu dan tunjukkanlah kepada roh hambaKu itu". Setelah mendapat perintah Allah s.w.t. malaikat pun menghampiri roh orang mukmin itu dan menunjukkan asma' Allah kepadanya. Sebaik melihat asma' Allah, maka keluarlah roh orang mukmin itu dari jasadnya melalui arah mulutnya dengan tenang, kerana cintanya yang amat sangat kepada Allah s.w.t.


3) Ke mana Roh Pergi Selepas Kematian

1- Roh para nabi dan utusan Allah menuju ke syurga Adnin.
2- Roh para ulama' menuju ke syurga Firdaus.
3- Roh orang-orang beriman akan menuju ke syurga Illiyyin.
4- Roh para syuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5- Roh orang Islam yang berdosa tergantung di udara (tidak di bumi dan tidak di langit),
sehinggalah tiba hari Kiamat.
6- Roh orang kafir akan berada di dalam neraka Sijjin dan akan disiksa bersama jasadnya sehinggalah tiba hari Kiamat.



4) Apa Yang Akan Ditanya
Malaikat Munkar dan Nangkir akan mendatangi setiap roh dan jasad sebaik tiba ke dalam kubur, iaitu setelah jemaah meninggalkan kubur sejauh tiga langkah. Dalam setiap soal jawab, perkara yang paling asas ditanya adalah apakah perbuatan dan amalan yang setiap hamba Allah lakukan pada setiap kali nafasnya dihela masuk dan dihembus keluar. Sedangkan manusia bernafas sekitar 4320 kali dalam sejam, selama beberapa tahun kehidupannya di dunia...


5) Tiga Kelompok Manusia

Rasullah s.a.w. bersabda: " Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh malaikat sebaik keluar dari kubur mereka ialah:

1- Orang yang mati syahid kerana menyebar dan mempertahankan Islam.
2- Orang yang mengerjakan solat malam pada bulan Ramadhan.
3- Orang yang berpuasa pada hari Arafah.


6) Tiga Cahaya di Hari Kiamat
Ada tiga cahaya yang bersinar di hari Kiamat:

1- Cahaya seperti sinaran bintang-bintang.

~adalah dari sinaran wajah mereka yang meninggalkan pekerjaan mereka dan terus berwuduk, serta segera menunaikan solat apabila mendengar azan.

2- Cahaya seperti sinaran bulan.

~adalah dari sinaran wajah mereka yang mengambil wuduk sebelum mendengar azan.

3-
Cahaya seperti sinaran matahari.
~adalah sinaran dari wajah mereka yang bersiap sedia di dalam masjid untuk bersolat,

sebelum mendegar azan.


7) Kala jengking Neraka
Di hari Kiamat nanti akan keluar seekor binatang dari neraka Jahanam bernama 'Huraisy' yang berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini adalah dari timur ke barat dan panjangnya adalah sejauh jarak langit dan bumi.

Malaikat Jirail menyapa Huraisy: " Hai Huraisy, engkau hendak ke mana dan siapakah yang engkau cari?" Lalu Huraisy menjawab: " Aku hendak mencari lima golongan orang. Pertama orang yang meninggalkan solat, kedua orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat, ketiga orang yang menderhaka kepada ibu bapanya, keempat orang yang bercakap (membesarkan) dunia di dalam masjid dan kelima orang yang suka minum arak".

No comments:

2

3

4 Ish, ish, ish.... Tak leh dok diam ke ni...?