Tuesday, September 08, 2009

Hikmah Ayat Al-Qursi


Ayat Al-Qursi diturunkan di Madinahtul Munauwarah dengan diiringi oleh 80,000 para malaikat. Ia mengadungi 17 ayat yang tersusun dari 50 perkataan dan didokong oleh 170 huruf. Rasulullah s.a.w. telah memanggil Zaid bin Sabit untuk menulis ayat ini sewaktu ia diwahyukan kepada baginda. Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa ayat Al-Qursi adalah ayat paling mulia dalam surah Al-Baqarah(ayat ke 225) dan ia adalah Penghulu ayat-ayat Al-Qur'an.

Ayat ini mengandungi banyak kelebihan dan rahsia yang tersirat. Sewaktu turunnya ayat ini, iblis laknatullah dan syaitan-syaitannya berasa teramat gelisah dan kelam kabut, tanpa mengetahui sebabnya sehingga mereka menyiasat dan akhirnya mengetahui ia disebabkan penurunan ayat ini di Madinah.

Pada malam isra' makraj, diriwayatkan Rasulullah s.a.w telah terpandang tiga cahaya yang terlalu indah pada tiga penjuru di Lauhul Mahfuz. Apabila ditanya, Jibrail a.s menjawab: " Itulah cahaya ayat Al-Qursi, surah Yaasin dan surah Al-Ikhlas ".

Sesungguhnya Ayat Al-Qursi itu hidup dan ia bertasbih di kaki Arasy Allah s.w.t. Ia adalah perbendaharaan rahmat Allah s.w.t. di Arasy. Rasululah s.a.w telah bersabda:
"Sesungguhnya jika ditimbang langit dan bumi serta isi kandungannya berbanding dengan ayat Al-Qursi, maka berat lagilah timbangan ayat Al-Qursi".

1~ Sesiapa yang membaca ayat Al-Qursi apabila berbaring untuk tidur, Allah s.w.t. menghantar dua orang malaikat untuk menjaganya,serta memelihara seisi rumahnya dan rumah jiran-jirannya dari sebarang musibah sehigga subuh.

2~ Sesiapa yang membaca ayat Al-Qursi sebelum keluar dari rumahnya, Allah s.w.t. mengutuskan 70 ribu orang malaikat kepadanya yang memohon keampunan Allah s.w.t. atas segala dosa-dosanya dan dan mendoakannya.

3~ Sesiapa yang membaca ayat Al-Qursi sewaktu dalam kesusahan maka Allah s.w.t. akan memberi pertolongan kepadanya.

4~ Sesiapa yang membaca ayat Al-Qursi pada akhir setiap solat fardhunya;
~ Allah s.w.t akan merahmatinya dan akan menempatkannya ke dalam syurga.
~ Allah juga akan mengurniakannya hati yang sentiasa bersyukur
~ Setiap perbuatannya bersifat benar.
~ Pahalanya setaraf pahala para nabi.
~ Apabila tiba waktu kematiannya, rohnya akan dikeluarkan dari jasadnya secara lembut dan akan dimuliakan sepertimana roh para syuhada.

5~ Sesiapa yang mempelajari ayat Al-Qursi dan mengetahui sebenar-benarnya ayat itu, Allah s.w.t. membuka kesemua lapan pintu syurganya dan memberi keizinan untuk memilih mana-mana pintu syurga yang dia ingin masuk.

6~ Sesiapa yang membaca ayat Al-Qursi sebanyak 313 kali, iaitu mengikut bilangan rasul-rasul Allah dan jumlah tentera Islam dalam Perang Badar, pertolongan Allah s.w.t. akan sentiasa datang kepadanya dan dia akan mendapat kejayaan dalam apa sahaja urusan hidupnya di dunia dan juga akhirat, selagi dia terus mengamalkannya.

7~ Sesiapa yang mengamalkan bacaan ayat Al-Qursi sebanyak 170 kali, dia akan dikurniakan jiwa yang kuat, digeruni musuh, dihormati dan tiada siapa pun yang akan menyusahkannya ,baik dengan perbuatan mahu pun perkataan.

8~ Sesiapa yang mengamalkan ayat Al-Qursi dalam bilangan yang tertentu ia akan menyembuhkan penyakit serta menghalang gangguan jin dan syaitan.



Rujukan:
-Kelebihan Surah-surah Al-Quran - Zulhelmi Asy Shibli, Percetakan Nsional Msia Bhd, 1997.

No comments:

2

3

4 Ish, ish, ish.... Tak leh dok diam ke ni...?