Wednesday, September 09, 2009

Mimpi Rasulullah S.A.W.


Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan,sebelum aku diisraqkan..."


1- Aku telah melihat seorang umatku telah didatangi seorang malaikat maut dalam keadaan yang amat kasar dan menakutkan untuk mencabut nyawanya, namun malaikat itu terhalang oleh ketaatan dan kepatuhan umatku itu terhadap kedua ibu bapanya. Lalu nyawanya dijemput dengan kemuliaan.

2- Aku telah melihat seorang umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, namun dia terselamat berkat wuduknya yang sempurna.

3- Aku telah melihat seorang umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis laknatullah yang cuba menyesatkannya, namun dia diselamatkan oleh zikir-zikirnya yang ikhlas dan tulus kepada Allah.

4- Aku melihat bagaimana seorang umatku telah diseret dengan rantai yang diperbuat dari api neraka, dan dimasukkan rantai itu dari mulutnya dan dikeluarkan pula dari duburnya oleh malaikat Ahzab, kemudian datang solatnya yang kusyuk serta tidak menunjuk-nunjuk lalu melepaskannya dari siksaan itu.

5- Aku telah melihat umatku dihalang meminum air dari sebuah telaga, sedangkan dia mengalami dahaga yang amat sangat. Lalu datanglah amalan puasanya yang ikhlas kepada Allah memberinya minum air sehingga ia puas.

6- Aku telah melihat umatku dihalang dari mendekati sekumpulan nabi-nabi dalam syurga, kemudian datanglah amalan mandi junub dengan rukun yang sempurna lalu memimpinnya duduk di sebelahku.

7- Aku melihat seorang dari umatku berada dalam kebingungan di tempat yang gelap gelita. Lalu datanglah pahala haji dan umrahnya yang ikhlas kepada Allah lalu membawanya ke tempat yang terang-benderang.

8- Aku melihat seorang umatku sedang menepis-nepis percikan api neraka pada mukanya, lalu datanglah pahala dari amalan sedekahnya yang ikhlas kerana Allah lalu menabiri muka dan kepalanya dari api neraka itu.

9- Aku melihat seorang umatku tidak dibalas sapaannya oleh sekumpulan orang-orang mukmin dalam syurga, lalu datanglah amalan dari sifat silaturrahimnya dan tidak suka bermusuhan lalu menyeru orang mukmin itu supaya menyambut sapaan dan berbicara dengannya.

No comments:

2

3

4 Ish, ish, ish.... Tak leh dok diam ke ni...?